
Οι μαθησιακές δυσκολίες γίνονται αντιληπτές ήδη από την προσχολική ηλικία, ενώ παραμένουν και μετέπειτα κατά την εφηβική και ενήλικη ζωή. Επειδή η εκδήλωσή τους συνδέεται με τη φοίτηση στο σχολείο, η αξιολόγηση τέτοιων δυσκολιών γίνεται εφόσον το παιδί έχει ξεκινήσει την τυπική φοίτηση στο σχολείο.
Η εικόνα ενός μαθητή με μαθησιακές δυσκολίες περιγράφεται ως εξής:
Στην ανάγνωση οι δυσκολίες περιγράφονται σε επίπεδο αναγνωστικής αποκωδικοποίησης και αναγνωστικής κατανόησης.
Ο μαθητής συνήθως:
- Συλλαβίζει ή διαβάζει αργά, με δισταγμό, χωρίς ροή
- Κάνει συχνά αντιμεταθέσεις, αντικαταστάσεις, παραλείψεις, προσθέσεις φθόγγων ή συλλαβών
- Αντικαθιστά παρόμοιες φωνητικά λέξεις
- Τονίζει άστοχα
- Δεν τηρεί τα σημεία στίξης
- Κάνει διπλές αναγνώσεις
- Υπερπηδά λέξεις ή σειρές
- Δυσκολεύεται να κατανοήσει πλήρως το ανάγνωσμα
- Δυσκολεύεται να εντοπίσει την κεντρική ιδέα
- Δυσκολεύεται να διακρίνει σημαντικές και ασήμαντες πληροφορίες
- Δυσκολεύεται να εξάγει συμπεράσματα.

Στην παραγωγή γραπτού λόγου οι δυσκολίες περιγράφονται σε επίπεδο γραφο-κινητικών δεξιοτήτων και γραπτής έκφρασης.
Ο μαθητής συνήθως:
- Δυσκολεύεται στο σχηματισμό των γραμμάτων και των λέξεων
- Δυσκολεύεται στη χρήση των σημείων στίξης
- Δεν τηρεί την αναλογία μεταξύ πεζών και κεφαλαίων γραμμάτων
- Δεν τηρεί τα διαστήματα μεταξύ των λέξεων
- Κάνει συχνά αντιστροφές, προσθέσεις, παραλείψεις, αντικαταστάσεις γραμμάτων, συλλαβών ή λέξεων
- Τονίζει άστοχα ή παραλείπει τους τόνους
- Κάνει λάθη σε βασικούς κανόνες ορθογραφίας
- Δε μπορεί να εφαρμόσει κανόνες που έχει συστηματικά διδαχθεί
- Δεν αυτοδιορθώνεται
- Χρησιμοποιεί περιορισμένο λεξιλόγιο
- Δυσκολεύεται στην ολοκλήρωση προτάσεων
- Δυσκολεύεται στη δόμηση παραγράφων
- Δυσκολεύεται στην τήρηση χρονικής ή λογικής αλληλουχίας
- Δυσκολεύεται στη σύνταξη
- Δυσκολεύεται στην ανάπτυξη ιδεών.

Στα μαθηματικά, ο μαθητής συνήθως δυσκολεύεται:
- Στην εκμάθηση των αριθμών
- Στην εκμάθηση αριθμητικών αλληλουχιών
- Στην κατανόηση της θεσιακής αξίας των αριθμών
- Στην αναγνώριση και κατανόηση τα μαθηματικών συμβόλων και όρων
- Στην εκτέλεση απλών υπολογισμών
- Στην εκμάθηση και εκτέλεση των βασικών αριθμητικών πράξεων
- Στην εκμάθηση του πολλαπλασιασμού
- Στην εκτέλεση νοερών πράξεων
- Στην κατανόηση των προβλημάτων
- Στην επεξεργασία σύνθετων δεδομένων.
Ωστόσο, ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζει μια ομάδα συμπτωμάτων, τα οποία επηρεάζουν την ανάπτυξη και εξέλιξή του.
Συγκεκριμένα, μπορεί να εμφανίζει :
- Διάσπαση προσοχής
- Προβλήματα οπτικο-κινητικού συντονισμού
- Δυσκολίες σειροθέτησης
- Αποδιοργάνωση
- Δυσκολία να ακολουθεί οδηγίες
- Φτωχή μνήμη
- Προβλήματα συμπεριφοράς
- Υπερκινητικότητα
- Δυσκολία να πειθαρχήσει
- Δυσκολίες οριοθέτησης
- Δυσκολίες οργάνωσης, διαχείρισης χρόνου και συντονισμού ενεργειών
- Καθυστερημένη γλωσσική ανάπτυξη
- Παρορμητικότητα