
Πότε πρέπει να απευθυνθώ σε λογοπεδικό
Όταν το παιδί μου:
- Δυσκολεύεται να εκτελέσει εντολές
- Είναι πάνω από 2.5 και χρησιμοποιεί ελάχιστες λέξεις
- Δυσκολεύεται να αρθρώσει σωστά κάποια φωνήματα ή τα αντικαθιστά.
- Δυσκολεύεται να περιγράψει ή να αφηγηθεί κάποια γεγονότα.
- Δυσκολεύεται να σχηματίσει προτάσεις.
- Το λεξιλόγιό του είναι περιορισμένο.
- Η ομιλία του δεν γίνεται κατανοητή από ανθρώπους του ευρύτερου κοινωνικού περιβάλλοντος.
- Επαναλαμβάνει καποιους ήχους, συλλαβές, ή λέξεις.
- Δυσκολεύεται στη μάσηση ή στην κατάποση.
- Δεν ανταποκρίνεται στις ερωτήσεις των άλλων.
- Επαναλαμβάνει την ομιλία των άλλων.(ηχολαλικός λόγος)

Πότε πρέπει να απευθυνθώ σε εργοθεραπευτή;
- Σύμφωνα με τον Αμερικανικό Σύλλογο Εργοθεραπευτών, πρέπει να αναζητήσετε εργοθεραπευτική αξιολόγηση αν το παιδί σας παρουσιάζει τρεις ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες:
- Δεν παίζει με τα παιχνίδια της ηλικίας του.
- Δεν έχει φίλους της ίδιας ηλικίας και προτιμά να παίζει με μικρότερα ή με μεγαλύτερα παιδιά.
- Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί.
- Μοιάζει αδύναμο, με ελαττωμένο μυϊκό τόνο.
- Πέφτει εύκολα κάτω, πάνω σε άλλους ή σε έπιπλα.
- Χτυπάει εύκολα, επειδή δυσκολεύεται να εκτιμήσει τη θέση του σώματός του στο χώρο.
- Δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο, να κάνει παζλ ή να κόψει με το ψαλίδι.
- Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει διαστήματα μεταξύ των γραμμάτων και των λέξεων που γράφει.
- O γραφικός του χαρακτήρας είναι πολύ κακός.
- Είναι υπερκινητικό και δεν μπορεί να ησυχάσει.
- Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές, το μπάνιο, το κόψιμο των νυχιών ή το κούρεμα των μαλλιών.
- Είναι πολύ ευαίσθητο σε οσμές, γεύσεις, θορύβους ή αγγίγματα.
- Αποφεύγει την παιδική χαρά.
- Δεν του αρέσει να πηδάει, να κάνει κούνια.
- Έχει δυσκολίες στον ύπνο.
- Έχει δυσκολίες στο φαγητό.
- Δεν μπορεί να συγκεντρωθεί ή συγκεντρώνεται υπερβολικά σε μία δραστηριότητα
- Κουράζεται εύκολα με τις σχολικές του εργασίες.
- Δυσκολεύεται να ακολουθήσει προφορικές οδηγίες.
- Χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση από άλλα παιδιά για να μάθει καινούργια πράγματα
- Έχει μειωμένη αυτοπεποίθηση.

Πότε πρέπει να απευθυνθώ για Αποκατάσταση Μαθησιακών Δυσκολιών
Οι μαθησιακές δυσκολίες γίνονται αντιληπτές ήδη από την προσχολική ηλικία, ενώ παραμένουν και μετέπειτα κατά την εφηβική και ενήλικη ζωή. Επειδή η εκδήλωσή τους συνδέεται με τη φοίτηση στο σχολείο, η αξιολόγηση τέτοιων δυσκολιών γίνεται εφόσον το παιδί έχει ξεκινήσει την τυπική φοίτηση στο σχολείο.
Η εικόνα ενός μαθητή με μαθησιακές δυσκολίες περιγράφεται ως εξής:
Στην ανάγνωση οι δυσκολίες περιγράφονται σε επίπεδο αναγνωστικής αποκωδικοποίησης και αναγνωστικής κατανόησης.
Ο μαθητής συνήθως:
- Συλλαβίζει ή διαβάζει αργά, με δισταγμό, χωρίς ροή
- Κάνει συχνά αντιμεταθέσεις, αντικαταστάσεις, παραλείψεις, προσθέσεις φθόγγων ή συλλαβών
- Αντικαθιστά παρόμοιες φωνητικά λέξεις
- Τονίζει άστοχα
- Δεν τηρεί τα σημεία στίξης
- Κάνει διπλές αναγνώσεις
- Υπερπηδά λέξεις ή σειρές
- Δυσκολεύεται να κατανοήσει πλήρως το ανάγνωσμα
- Δυσκολεύεται να εντοπίσει την κεντρική ιδέα
- Δυσκολεύεται να διακρίνει σημαντικές και ασήμαντες πληροφορίες
- Δυσκολεύεται να εξάγει συμπεράσματα.

Στην παραγωγή γραπτού λόγου οι δυσκολίες περιγράφονται σε επίπεδο γραφο-κινητικών δεξιοτήτων και γραπτής έκφρασης.
Ο μαθητής συνήθως:
- Δυσκολεύεται στο σχηματισμό των γραμμάτων και των λέξεων
- Δυσκολεύεται στη χρήση των σημείων στίξης
- Δεν τηρεί την αναλογία μεταξύ πεζών και κεφαλαίων γραμμάτων
- Δεν τηρεί τα διαστήματα μεταξύ των λέξεων
- Κάνει συχνά αντιστροφές, προσθέσεις, παραλείψεις, αντικαταστάσεις γραμμάτων, συλλαβών ή λέξεων
- Τονίζει άστοχα ή παραλείπει τους τόνους
- Κάνει λάθη σε βασικούς κανόνες ορθογραφίας
- Δε μπορεί να εφαρμόσει κανόνες που έχει συστηματικά διδαχθεί
- Δεν αυτοδιορθώνεται
- Χρησιμοποιεί περιορισμένο λεξιλόγιο
- Δυσκολεύεται στην ολοκλήρωση προτάσεων
- Δυσκολεύεται στη δόμηση παραγράφων
- Δυσκολεύεται στην τήρηση χρονικής ή λογικής αλληλουχίας
- Δυσκολεύεται στη σύνταξη
- Δυσκολεύεται στην ανάπτυξη ιδεών.

Στα μαθηματικά, ο μαθητής συνήθως δυσκολεύεται:
- Στην εκμάθηση των αριθμών
- Στην εκμάθηση αριθμητικών αλληλουχιών
- Στην κατανόηση της θεσιακής αξίας των αριθμών
- Στην αναγνώριση και κατανόηση τα μαθηματικών συμβόλων και όρων
- Στην εκτέλεση απλών υπολογισμών
- Στην εκμάθηση και εκτέλεση των βασικών αριθμητικών πράξεων
- Στην εκμάθηση του πολλαπλασιασμού
- Στην εκτέλεση νοερών πράξεων
- Στην κατανόηση των προβλημάτων
- Στην επεξεργασία σύνθετων δεδομένων.
Ωστόσο, ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζει μια ομάδα συμπτωμάτων, τα οποία επηρεάζουν την ανάπτυξη και εξέλιξή του.
Συγκεκριμένα, μπορεί να εμφανίζει :
- Διάσπαση προσοχής
- Προβλήματα οπτικο-κινητικού συντονισμού
- Δυσκολίες σειροθέτησης
- Αποδιοργάνωση
- Δυσκολία να ακολουθεί οδηγίες
- Φτωχή μνήμη
- Προβλήματα συμπεριφοράς
- Υπερκινητικότητα
- Δυσκολία να πειθαρχήσει
- Δυσκολίες οριοθέτησης
- Δυσκολίες οργάνωσης, διαχείρισης χρόνου και συντονισμού ενεργειών
- Καθυστερημένη γλωσσική ανάπτυξη
- Παρορμητικότητα