2013
Οι διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (P.D.D. Pervasive Developmental Disorders ), αποτελούν ομάδα διαταραχών που χαρακτηρίζονται από μειωμένη κοινωνική αλληλεπίδραση, ελλειπή επικοινωνία, επαναλαμβανόμενη συμπεριφορά και ελλειματική φαντασία.
Σύμφωνα με το DSM-IV περιλαμβάνουν τις εξής διαταραχές:
ΚΛΙΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ-ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΘΕΡΑΠΕΙΑ
Οι θεραπευτικές παρεμβάσεις των Διάχυτων Αναπτυξιακών Διαταραχών είναι ποικίλες, ωστόσο πραγματοποιούνται πάντα με τη συμμετοχή της διεπιστημονικής ομάδας (λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ειδικούς παιδαγωγούς, ψυχολόγους και παιδοψυχίατρο ) στοχεύοντας στην ανάπτυξη της λεκτικής επικοινωνίας, στον περιορισμό της στερεότυπης συμπεριφοράς, στην ενίσχυση της αυτονομίας και στη βελτίωση της ανθρώπινης αλληλεπίδρασης-επικοινωνίας.
Η αντιμετώπιση των δυσκολιών μιάς Διάχυτης Αναπτυξιακής Διαταραχής, στηρίζεται στο συμπεριφορικό μοντέλο-τροποποίησης της συμπεριφοράς και σε εναλλακτικά συστήματα επικοινωνίας. Τα εναλλακτικά συστήματα επικοινωνίας βασίζονται στην οπτική επικοινωνία μέσω συμβόλων ή εικόνων.
Τα συνηθέστερα προγράμματα που χρησιμοποιούνται στην εκπαίδευση ατόμων με επικοινωνιακές διαταραχές, είναι τα προγράμματα:
– MAKATON
– TEACCH
– PECS
– ABA
– SENSORY INTEGRATION
Μέσω των Παραπάνω προγραμμάτων επιτυγχάνεται η βελτίωση των επικοινωνιακών δεξιοτήτων τους και η ανάπτυξη των ικανοτήτων τους(ούτως ώστε να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του περιβάλλοντος και να προσαρμόζονται σ αυτό).
Η αντιμετώπιση των δυσκολιών, δεν θα πρέπει να επικεντρώνεται μόνο στο ίδιο το άτομο με στόχο την προσαρμογή του στο περιβάλλον, αλλά και στο περιβάλλον το οποίο θα πρέπει να προσαρμοστεί στο άτομο.
Η έγκαιρη διάγνωση, διασφαλίζει τόσο για το παιδί τη δυνατότητα ταχύτερης αποκατάστασης και ανάπτυξης (αυξάνοντας το ποσοστό της λειτουργικότητας),όσο και για την οικογένεια, την υποστήριξη που χρειάζεται ώστε να κατανοήσουν τις δυσκολίες, να τις περιορίσουν και ν αποφύγουν την εδραίωση ανεπιθύμητων-προβληματικών συμπεριφορών του παιδιού.